دوره 4، شماره 2 - ( پاییز-زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 248-236 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی بالینی/ دانشکده روانشناسی بالینی/ دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) ، dr.yousefi.zahra@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده:   (3453 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبک‌های فرزندپروری مادران در شهر زرین‌شهر اجرا گردید. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی مادران کودکان پیش‌دبستانی شهر زرین‌شهر در سال 1394 بود. بدین منظور 40 نفر از اعضای جامعه­ آماری که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) گمارده شدند. آزمودنی‌ها قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه­های افسردگی بک (1961)، سبک‌های فرزندپروری بامریند (1973)، پاسخ دادند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (هیس، 2005) قرار گرفتند، اما بر گروه کنترل هیچ مداخله­ای صورت نگرفت.
یافته ها: داده‌ها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری) تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که آموزش بهبود خلق مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و بهبود سبک‌های فرزند‌پروری مادران در شهر زرین‌شهر تأثیر معنی‌دار داشته است (05/0p<).
نتیجه گیری: بنابر یافته ­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی مادران و بهبود سبک‌های فرزندپروری آنان مؤثر است.
 
متن کامل [PDF 712 kb]   (1479 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1396/6/4 | پذیرش: 1397/3/8 | انتشار: 1397/3/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.