دوره 4، شماره 1 - ( بهار-تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 143-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران ، p.parvizrad@zbmu.ac.ir
2- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
3- دانشکده بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکیده:   (3978 مشاهده)

سابقه و هدف: ازدواج عامل ایجاد خانواده، تکثیر و بقای نسل است. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت خدمات بهداشتی ارائه شده به افراد در آستانه ازدواج بود.

مواد و روش ها :این پژوهش یک مطالعه ترکیبی بود که در بخش کمی، بصورت توصیفی-مقطعی 170 مراجعه کننده به مرکز بهداشت ساری که معیارهای ورود به پژوهش را داشته و به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند با پرسشنامه محقق ساخته برپایه مقیاس لیکرت، بررسی شدند. بخش کیفی با روش تحلیل محتوا از نوع استنباطی، از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با ارائه کنندگان خدمات سلامت انجام گرفت.

یافته ها: 4/28% انتظارات مراجعین کلاس مشاوره ازدواج عالی، 6/42% خوب، 1/23% متوسط و 9/5% خیلی کم برآورده شد. بین نمره ارزیابی مراجعین از کلاس مشاوره با تحصیلات، شغل و محل سکونت رابطه معناداری پیدا شد. 93% افراد از مشاوره تالاسمی رضایت خیلی زیادی داشتند. 9/56% کیفیت آزمایشات پیش از ازدواج را عالی دانستند. در بخش کیفی، از مصاحبه با ارائه کنندگان در 3 قسمت، در کل 13 طبقه  اصلی درباره وضعیت این خدمات، کمبودها و پیشنهادهای آنها بدست آمد.

استنتاج:  نیاز به آموزش بیشتر در زمینه روابط عاطفی-اجتماعی، تنظیم خانواده و روابط صحیح جنسی، و انجام اجباری آزمایش ها:  HBS Ag  HIV,، ژنتیک زوجین فامیل، عدم اعتیاد ده تستی وHCV  در خدمات بهداشتی پیش از ازدواج ضروری به نظر می رسد. لذا پیشنهاد می شود در غربالگری پیش از ازدواج تجدید نظر کامل شود.

متن کامل [PDF 1064 kb]   (1206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم بهداشت / بهداشت عمومی
دریافت: 1396/3/13 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/6/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.