دوره 5، شماره 2 - ( پاییز-زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 26-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Adlerian Training on Improvement of Mother-daughter Relations and its Dimension in Vocational School Girls . J Jiroft Univ Med Sci 2019; 5 (2) :15-26
URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-235-fa.html
زهرا یوسفی ، سهیلا سبزواری . اثر بخشی آموزش آدلری بر بهبود روابط مادر- دختر در دختران هنرستانی شهر اصفهان (خوراسگان) طی سال‌های 1396 تا 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. 1397; 5 (2) :15-26

URL: http://journal.jmu.ac.ir/article-1-235-fa.html


1- ، z.yousefi@khuisf.ac.ir
چکیده:   (2495 مشاهده)
مقدمه: یکی از مسائل مهم در نوجوانی گرایش به همسالان و دوری از خانواده است و این امر منجر به تعارضات دختران با مادران‌شان می‌شود با توجه به این مسئله، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش آدلری بر بهبود روابط مادر- دختردر دختران هنرستانی شهر اصفهان، صورت پذیرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دختران هنرستانی در سال‌های تحصیلی 1396 تا 1397 در شهر اصفهان بود. تعداد نمونه پژوهش40 دانش‌آموز دختر و مادران هنرستانی بود که به‌صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و شاهد جایگزین شدند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه مادر- دختر بود. گروه آزمایش 8 جلسه‌ مربوط به آموزش گروهی آدلری در طی دو ماه به‌صورت هفته‌ای یک جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند در حالی که گروه شاهد هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های گردآوری شده با آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری) و با استفاده از نرم‌افزار
SPSS-23 تحلیل شد.
یافته‌ها:
نتایج این تحقیق بیانگر این موضوع بود که آموزش آدلری توانسته در کل نمرات روابط مادر- دختر را از پیش‌آزمون به پس‌آزمون و پیگیری هم در زمینه تعارضات مادران با دخترانشان و هم در زمینه تعارضات دختران با مادران­شان کاهش دهد (001/0P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، می‌توان از روش آموزش آدلری برای بهبود روابط مادر- دختر در دختران نوجوان؛ استفاده کرد.

 

… لطفاً به مقاله به شکل زیر استناد کنید:
یوسفی ز، سبزواری س. اثر بخشی آموزش آدلری بر بهبود روابط مادر- دختر در دختران هنرستانی شهر اصفهان (خوراسگان) طی سال‌های 1396 تا 1397. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، پاییز و زمستان 1397؛ 5 (2): 15-26

 
متن کامل [PDF 623 kb]   (1577 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم پزشکی / روانپزشکي
دریافت: 1397/11/21 | پذیرش: 1397/11/21 | انتشار: 1397/11/21

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Jiroft University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb